Vårn 2011

Nu far vi ner till sommar och sol

Vecka 13

Ja, nu snart bär det av ner till vår Lady Glion som ligger på södra Teneriffa. Närmare bestämt på söndag morgon flyger vi från Arlanda. Nu tänker vi vara nere och seglar runt bland de Kanariska öarna och då framförallt de öar som vi inte besökt i höstas. Vi tänker vara där ner tills göken har galt flera gånger och gräsmattan växt flera decimeter. Sen tänker vi fira sommaren här hemma i Brenäs

Under tiden som vi varit hemma i Insjön under den kalla vintern har Alice hunnit med att opererat in en ny höftled. Allt har gott bra för henne och nu har hon nästa kasta bort kryckorna. Men än så länge kan jag springa ifrån henne om jag inte uppför mig som hon vill och hon blir arg på mig. Sen är det ju bra också nu när hon har lagt undan kryckorna, då har hon ju inget att försvara sig med om jag skulle gå stad och bli alltför närgången.

Tillbaka till segling och våra planer. Som sagt vi flyger ner till södra Teneriffa på söndag, och där tänker vi stanna ett par dagar för att göra Lady Glion klar för segling. Vi har ju även denna gång 4 stora och tunga väskor med oss med prylar till båten. Bland annat ett skåp som jag har förtillverkat och som skall monteras i verkstad/tvättstuga

Vi har också skaffat oss en så kallad ”Spott.” Via denna manick så kan ni om, ni vill, följa med oss på kartan var vi är någon stans. Om ni går in på vår hemsida och klickar på fliken ”Här är vi” Sen är det bara att följa instruktionerna som står där. Lycka till

Åter vid vår kära Lady Glion

2011-04-05

Nu är vi nere på marinan vid San Miguel. Resan hit gick mycket bra, både med tåg och flyg. Ja faktiskt tåget gick och var i tid för en gång skull. På flyget hade vi förnämligt fina platser Alice och jag. Vi satt vid en av nödutgångarna med gott om benutrymme och det var lite folk ombord, så vi hade två rader runt oss som var tomma, vilket fick till följd att vi kunde lägg oss ner på var sitt säte och sova en stund. Det enda smolk vi hade under resan var på Arlanda. Fy sjutton vad dyrt. Att övernatta, och att äta en kvällsmacka, samt få i oss något till frukost, kostade mer än vad hela flygresan kostade. Rena rånet.

Även för Alice gick det bra att förflytta sig långa sträckor på flygplatserna utan kryckor, men med hjälp av en egen bagagevagn(mycket stor rullator) Bravo Alice!!!

Som sagt flygresan ner gick bra, och vilken härlig känsla när vi ligger på inflygningen mot Teneriffa flygplats, och vi tittar ut genom flygplansfönstret och ser vår kära Lady Glion ligga där i hamnen

När vi sedan kommer till marinan så är det med spännig vi går ner på pontonen mot vår båt. Skall allt vara ok. med henne när hon legat själv så länge? Jo då där ligger hon och ser lika fin ut som vanligt. Det enda som hade hänt, var ett kylskåp som hade stått stäng, och var nu fullt med mögel på väggar med mera. Här fick Alice tillbringa hela eftermiddagen med att göra rent. Gissa om hon var glad.

Här nere är varmt och skönt och tidvis kan det vara för varmt med T-skirt på kroppen. Men det är lite skiftande med vädret, ibland kommer det in moln på himlen och då åker tröjan på igen.

Om allt går som vi tänkt med rustning av båt och väder så seglar vi nog över till Gran Canaria på onsdag.

Just nu sjunger Louis Armstrong  ”What A Wonderful World” på radion och vi håller fullkomligt med om detta.

Vi seglar ut på de ljuvliga blå Atlanten

Onsdag den 6 april 2011

Gårdagen lunkade på med en kapten som jagar runt och donar och ställer med båten så kaptenskan blir alldeles trött på honom. Tänk om han kunde lunga ner sig lite grann. Vad gör nu kaptenskan åt det? Jo hon knyter fast kapten i masten och likt Emil i Lönneberga hissar upp honom i masten, för att se om han kan lungan ner sig. Men vilken besvikelse. När kaptenskan tittar upp i masten, så får hon se att kapten även här har tagit med sig verktyg upp och sitter där uppe och skruvar och grejar. Å vår kapten är hopplös. Tänk att han aldrig kan lugna ner sig.

Annars var kaptenskan sysselsättning under gårdagen tvätt. Hon har kört tvättmaskin hela dagen. Vad bekvämt det är med egen tvättmaskin. Bara nu kapten kommer ihåg att öppna kranen till avloppet på maskinen. Det gick inge bra första maskinen som kördes. Maskinen stannade hela tiden och var inte alls på humör, ända tills kaptenskan kom underfund med att kapten inte öppnat avloppskranen. Kapten har inte fått många pluspoäng idag.

Så i dag efter att kapten cyklat i väg för att köpa färskt bröd för att ha att bjuda kaptenskan på till frukost, så var det dags för avfärd. (Man måste ju bjuda till för att hon skall gå upp kl 08.00)Vilken härlig känsla när man får släppa på förtöjningstampar, och starta motorn och styra ut ur hamnen. Ja man känner sig likt en ko när dörrarna öppnas i ladugården på våren för att fri och obunden ta för sig av vad naturen och mänskligheten har att bjuda på.

Överfarten mot Gran Canaria gick förträffligt med ömsom segling och ömsom motorgång. Solen lyste och ibland kom det tunna målskyar. Kapten och kaptenskan byttes av med vakthållning, så att var och en av oss kunde få syssla med det vi gillade. Kaptenskan kröp djupt in i en ljudbok, och kapten han pysslade lite med båten. Det är mycket rostfritt på båten som alltid måste hållas efter. Men det var inte värre än att kapten ändå kunde få sin dagliga middagslur. Man sover så skönt när Lady Glion gungar så behagligt i de långa dyningarna. Ja även kaptenskan somnade och mistade ett helt kapitel i boken hon lyssnade på

Efter 8 timmar ute på havet är vi framme i den treviga hamnen Puerto De Mogan. Här slår värmen i mot oss och vi svettas i den 25 gradiga värmen. Man är ju inte van sådana temperaturer efter 2 månader i vinterkylan.

Puerto de Mogan

Fredag 2011-04-08

Vi ligger kvar i Puerto de Morgan. Hur länge vi kommer att göra det vet vi inte för närvarande. Det beror på när vi vill se något nytt och att vid det tillfället vindarna är med oss. Denna lilla ort Morgan är en väldigt trevligt och mysigt litet ställe med blommande boganviljan träd utmed gator och husfasader.

Vad gjorde vi för övrigt i går? Ja kapten han tillbringade dagen, trots solsken och vackert väder, i sin verkstad. När kaptenskan fick sin tvättmaskin inmonterad så blev vi tvungna att riva ut ett skåp. Nu har kapten tillverkat och monterat in ett nytt skåp. Så nu har han plats för alla sina prylar och verktyg igen.

När kapten säger att det är kaptenskans tvättmaskin, så protesterar hon väldigt. Det är lika mycket din tvättmaskin, för du lortar ner lika mycket kläder som jag, svarar hon. Ja men, säger då Björnen, vi har bevis sen tidigare att på klädstrecket häger det oftast, 7 par damtrosor och endast ett par herr kalsonger. Dessutom är det alltid du som kör tvättmaskinen. För jag vet inte hur man gör och jag har varken utbildning eller körkort på maskinen. (Eller är det att han inte vill lära sig)

Puerto Rico

Måndagen den 11.04.2011

Vi har legat kvar i den trevliga staden Mogan tills i går. Det var länge nog tyckte den orliga kaptenen

Han fick i alla fall röra på sig lite. Vi seglade ner till Puerto Rico. En segling som utsträckte sig i en hel timme i svaga vindar. Nu ligger vi här i denna turiststad med hotellkomplex överallt upp efter sluttningarna. Vädret blir varmare och varmare för var dag som går, och igår hade temperaturer upp mot 28 grader, och vi satt i sittbrunnen och åt middag ända tills solen gick ner, i förd endast T-skirt och shorts.

I morgon går vi nog ut och lägger oss i en vik där vi kan ligga för oss själva och bada lite grann. Därefter går vi nog upp efter G.C. ostkust upp mot Las Palmas Utefter denna kust blåser det nästan allt mer eller mindre kraftiga nordliga vindar. Med andra ord rakt emot. Men som väderprognoserna ser för närvarande så skall det bli snälla vindar för denna sträcka på onsdag. Vi får väl se.

Någonting som är väldigt gott här nere är den färska frukten, ja till och med Björnen äter den med god aptit. Det gäller både apelsiner päron och vindruvor mm. Det blir en helt annan smak när de får mogna i solens varma strålar.

Dubbelkanon

Onsdagen den 13/4 2011

Vilken underbar eftermiddag och kväll vi hade igår. Ja det var en kanon dag, man kan säga att det var dubbel kanon. Vi gick och la oss i en vik utanför ett av de norska lyxhotellen mellan Puerto Rico och Arguineguin. Här låg vi och njöt av sol och värme, och innan vi skulle äta på kvällen var vi tvungna att ta oss ett bad. Ja till och med Alice kröp ner och sam i havet.(21,8) När vi sedan satt och åt så kom jag att tänka på att sådana här varma och sköna kvällar kan vi också ha i Brenäs om sommaren om man har riktig tur. Men det är alldeles för sällan.

Sedan måste jag beundra Alice. För två månader sedan låg hon på Falu lasarett med ny opererad höft. Nu springer hon nästan obehindrat upp och ner för trappen i båten, och som sagt igår så simmade hon i havet. Bravo Alice.

I dag fortsatte vi vår färd och rundade Maspalomas och sedan utmed kusten upp till Las Palmas. Vi gick för motor hela vägen, först var det för lite vind, men sedan när den kom fick vi vinden mitt i näbben Visserligen hade vi kunnat kryssa upp i motvinden. Men vi börjar bli bekväma. Vi är ju numera pensionärer och då får man väl vara lite lat. Nu ligger vi i alla fall i Las Palmas marina. Vi får väl se hur länge vi blir här. Vi har haft lite problem med en del elektronik ombord, som vi skall försöka få fixad medans vi är här.
I kväll blev det Sybylla oxfile med pommes duchess (körv med jolbärustammpa) och ett gamlat Spanskt vin från 2006

0034660155309

Om ni vill prata med oss på telefon så har vi skaffat ett Spanskt nummer 0034 660 155 309
På detta nummer fins vi näsan alltid

Party på kvällen

Fredag den 15 april 2011

Vi ligger kvar i Las Palmas, och det kommer vi nog att göra ett par dagar till. Här i hamnen ligger det ett antal Svenska båtar och igår hade vi besök på förmiddagen av Björn Embe från Söderhamn. Han har legat här i många år och är bland annat gammal god vän till Åke Ollas. Sedan i går kväll fick vi besök även av Stefan och Pia från båten Shaddoc. Detta trevliga par träffade vi höstas när vi var här i nov.

Vi har under en tid haft problem med elektroniken på vårt sjökortsplotter och GPS antenen. Jag har försökt att lokaliserat var felet var någonstans. Men tyvärr har jag inte kunnat avhjälpa det. I går fick jag tag på ett telefonnummer till en serviskille på Raymarine. När jag ringdepå killen, så gjorde jag det den tanken att detta är väl en sådan där kille som man aldrig får tag på eller också har han aldrig tid att komma. Vad fel jag hade. När jag ringde, så visade det sig att han var på grannbryggan, och han kunde komma om 20 minuter. Vilken tur man har ibland! Vi hjälptes åt att leta fel och efter ett par timmar var felet lokaliserat och avhjälpt. Ett kabelbrått på en kabel var felet. Raymarine killen var duktig, och dessutom var han trevlig, och vi kom bra överens han och jag när vi kröp runt på alla möjliga trånga ställen i båten för att leta fel.

I går var också storhandlar dag. Kapten tog cykel och åkte iväg till Hiper Dino med en lång inköpslista som kaptenskan gjort i ordning. Det som inhandlas var framför allt tunga saker som öl, vatten, mjölk, juice mm. En kundvagn modell större vart alldeles full med råge. Det fina med när man gör sådana här storköp och gör det på rätt varuhus så igår fri utkörning till båten. Sen att varorna kom efter ca en timme när vi hade rivit upp över allt för att leta kabelfel, det ingick i priset. Men det är sådana smällar som man får ta. Rörigt var det i alla fall.

I kväll har vi varit på party. På den brygga där vi ligger har det genom en Schweizisk båtbesättning ordnats med ett brygg party för alla som ligger vid vår brygga. Det bjöds på förtugg med, till kaptens stora förtjusning, vitlöksbröd, och sedan kom det fram stora grytor med pasta. Festen blev mycket trevlig med ganska så internationell blandning av deltagare. Det var seglare från Tyskland, England, Schweiz, Italien, Holland, Danmark, och Sverige.

Kapten känner sig fortfarande ung

Måndagen den 18/4

Igår var det en riktig slödag. På förmiddagen var det visserligen varmt med det blåste en hel del, så det blev mest att ligga inne i båten med en god bok och läsa. Eftermiddagen ägnades åt en cykeltur bort till den berömda badstranden Las Cantras, som ligger på andra sidan staden. Här var den stora stranden nästan full med badande gäster, mestadels söndagslediga Spanjorer. Vad tror ni händer när vi kommer dit. Jo vi känner att det börjar komma regndroppar och regnet fortsätter i 5 minuter. I alla fall så länge att stranden hinner tömmas på badande Spanjorer. Vi kopplar av med att sätta oss på en strandservering för att få i oss något läskande. Vi beställer in en Iris Coffey. När vi smakar på den känner vi att den är väldigt stark, och efter att vi har druckit ur den kan vi nog konstatera att det var nog mera whisky än kaffe i koppen. Men vad gör nu det. Vi hade i alla fall trevligt, och Alice fick leda cykel första biten innan hon tordes cykla vidare hem.

I morgon seglar vi nog över mot Fuerteventura, för att se hur det är att segla i dessa vatten

En liten betraktelse som jag fått på äldre dar: Förr när man var ung då kunde hända att man fick hjälpa flickorna av med strumporna. Men nu när man kommit upp i pensionsåldern och Alice börja använda stödstrumpor efter operationen så det enda man får göra nu är att hjälpa till med att ta på stumporna. Vad är det för fel? Jag som känner mig så ung och attraktiv.

Rutiner vid överhavssegling

Tisdagen den 19 april 2011

Idag seglar vi över mot Fuerteventura, och för den som är intresserad tänkte jag här beskriva hur en typisk dag kan se ut när vi startar och gör en längre överhavssegling.

Klockan ringer klockan 7 och det är fortfarande mörkt, men det kommer att börja ljusna om en kvart.

Börjar dagen med att starta datorn för att se om dagens väderprognos stämmer överens med den vi hämtade hem igår kväll.

Gör i ordnig och äter en frukost. Idag blir det att äta gammalt bröd därför att bagarna inte har öppnat än.

Plockar fram ”Checklista befor takeoff” och börjar pricka av den. Denna lista består av följande punkter.

-           Kolla alla fönsterventiler.

-           Kolla att allt i verkstaden är surrat.

-           Kolla att allt är sjöstuvat. Här har kaptenskan allt som oftast gjort ett gott förarbete i går kväll.

-           Kolla oljan i motorn, och att allt i övrigt ser bra ut i motorrummet.

-           Rulla ihop Bimitoppen (soltaket över sittbrunnen)

-           Plocka fram och sätta på sig livsele-flytväst

-           Stänga av datorn.

-           Sätta på navigations-instrumenten och VHF-radio.

-           Ta in landströmskabel.

-           Starta motor, och kolla kylvattnet.

Nu är det dags att släppa på förtöjningarna och gå försiktigt ut från bryggan. När vi väl har lämnat bryggan skall fendrarna tas in och stuvas. Sen skall förtöjningstamparna tas reda på och nystas upp.

Sen blir det att styra ut ur hamnen och ställa in kursen och navigera mot dagens mål, eller närmaste Waypoint. Nu ställer vi också in autopiloten.

När vi väl är ute ur hamnen hissar vi seglen, om vindarna är fördelaktiga.

När väl allt är klart och allt är under kontroll kan man sätta på radion och spela lite vacker musik, samt också kanske leta fram en bok och börja läsa. Sen är det bara att njuta av tillvaron och koppla av. Under tiden måste man med jämna mellanrum kolla av segelsättningen, vindarna, horisonten, navigationsinstrumenten, AIS-en, mm. Sen rullar det på så här under dagen om inte något speciellt inträffar, så som tillexempel att vi ser delfiner, eller att vi håller utkik på stora lastfartyg eller fiskebåtar. Förtäring får vi med jämna mellanrum, om vädret tillåter, annars blir det macka på stående fot och enhandsfattning. Det gäller att hålla balansen om havet rulla på.

Ungefär så här var det även idag, och efter 9 timmar anlöpte vi Puerto de Morra Jable på södra spetsen på Fuerteventura. Ett litet ställe bestående av fiske och färjehamn

Gran Tarajal

Onsdag den 20 april 2011

I dag fortsatte vi upp efter den sydöstra kusten av Fuerteventura, från Morro Jable till Gran Tarajal. Utmed denna sträcka var det nästa en enda lång sandstrand hela vägen. Här hopade sig den ena flotta turistanläggningen efter den andra på sluttning upp från stranden.  Dagens mål blev Gran Tarajal. Ganska trevlig liten hamn med anslutning till den lilla staden. Ingen turistfälla utan en genuin Spansk småstad med bebyggelse och trevliga planterade torg med grönskade träd och växter. Ut mot havet fans det en vacker strandpromenad, med dithörande lång sandstrand, utan badande turister.

Torsdag den 21 april.

Vi tycker Gran Tarajal verkar så trevlig att vi stannar här en dag till. Vi tog fram våra cyklar och cyklade in till staden för att beskåda vad som kan erbjudas en sådan här helgdag (skärtorsdag). Allt var nästan stängt men ett varuhus var öppet (HiperDino) Här fan vi en förnämlig charkdisk. Det var inte nog med att det fans fina varor, det var också billigt. Vi hittade en fläskytterlårsfile till det förnämliga priset av 30: - kr kilot. Vi köpt två stycken grillbitar som vi senare på kvällen grillade. Köttet till denna förnämliga middag kostad oss 15: - kr. Så idag gick matbudget ihop.

Men innan vi åt denna middag så bjöd vi över Carsten och Imbi Andersson från den Svenska båten Chesnock på kaffe med jordgubbar. Dom kommer från Motala och Carsten har tidigare haft åkeri och har kört mycke trävaror från Insjön genom åren. Vi visade dem vår nya installerade tvättmaskin, vilket ledde till en hel del huvudbry och önskningar, speciellt hos Imbi.

Glad Påsk

Påskafton

Idag blir det lite gnäll på sidan. Vi ligger nämligen inblåsta i en hamn vid namn Puerto Castillo. Det är inte nog med att vädret är emot oss med blåst från fel håll och regnväder. Hamnen är också trång och tråkig. Dessutom är hamnavgiften den högst på hela Kanarieöarna. 35 euro/natt får vi betala. Vi får hoppas att vädret blir bättre snart, för annars blir vi fattiga.

När vi kom in i hamnen så tyckte jag den såg bekant ut på något vis, och när jag tittade närmare så kom jag på att jag hade varit här för tio år sedan. Vi den tidpunkten höll jag på med lite dyksport, och det var härifrån som dykutflykterna gick.

Efter som det är påskafton i kväll har vi lovat varandra att vi skall duscha och gör oss fina. Det är ju ett tag sedan det var julafton och sist vi duschade!!!!!!. Tänk vad gott det kommer att lukta om oss ikväll. Nästa stora rengöring blir till midsommar och då är kvoten uppnådd för den årliga tvagningen. Jul, påsk och midsommar, låter det rimligg? eller har vi missat något?????

En sjöman på cykel

Söndag den 24/4

Det är ytterligare en gång bevistat att det är farligare på landbacken än att vara ute på sjön.

Dagen startade som vanligt med att kapten cyklade iväg för att köpa bröd. När han väl har gjort det tar han brödpåsen i höger hand och slänger sig på cykeln och far tillbaka till Lady Glion med fart och kläm. När han kommer i en svag utförsbacke kommer han till en vägkorsning. Det är ju tidigt på morgon och igen trafik ute tänker han, så här är det bara att stå på. Men icke då. När kapten kommer ut i halva korsningen, upptäcker han helt plötsligt en bil kommande från vänster. Vad gör han? Jo han klämmer åt bromshandtagen allt vad han kan, men eftersom han har brödpåsen i högerhanden, så blir det bara framhjulet som bromsas. Framhjulet tvärstannar, men inte backhjulet. Vad händer tror ni? Jo cykel tvärstannar men inte kapten. Han fortsäter likt en projektil och hamnar framför cykel i asfalten. Skamsen och fort som attan reser kapten sig och vinkar fram den korsande bilen. Om han slagit sig eller fått ont, har han ännu inte hunnit känt efter. Där ser vi. Kaptener skall icke vara på landbacken, de skall vara på sjön. Finns det också inte ett ordspråk som säger ”En sjöman till häst”

När väl kapten kommer haltande tillbaka till Lady Glion och vi ätit frukost så kastar vi loss, för nu har vi tröttnad på denna dyra tråkiga hamn. Visserligen blåser det kraftigt fortfarande och från fel håll, men det är smällar man får ta. Apropå smällar så blev det många smällar idag när vi gick i den kraftiga motsjön. När vi möter kraftiga brytande vågor så klättar båten med fören först upp för vågen. Men bakom vågen finns det inget vatten, utan båten faller rakt ner, men den kraftig smäll så att hela inredningen skakar. Det här tycker inte kaptenskan om när hon ligger nere i båten och läser. Hennes kropp lättar från soffan.

Efter 6 timmars gång, mot 4 timmar som det skulle ha tagit under normala vindar, kommer vi till Corralejo. Corralejo ligger på norra spetsen av Fuerteventura, mitt emot Lanzarote. Det vi sett hittills av Corralejo verkar det var ett trevligt ställe, med en blandning av färjeläge, marina, gammal Spansk stad med många restauranger för semestrande nordbor, och längst bort jättelång sandstrand med många hotellkomplex.

Under morgon dagen skall vi utforska stället lite mera. Om nu kapten kommer ur sängen, eller om han är helt blåslagen. För är han det då törs han inte visa sig, för då kan folk tro att kaptenskan gjort myteri ombord och slagit sin kapten.

Lanzarote

Onsdagen den 27 april 2011

Vi lämnade Corralejo i går morse och seglade över till en liten ö Isla de Lobos som ligger ett litet stenkast utanför Corralejo. Här låg vi en liten vik och såg på badande turister som kommit dit med utflyktsbåtar. Besättningen på Lady Glion tyckt det var för kallt med 20 garder för att tordes ta sig ett bad. Det kan väl inte vara så att besättningen börja bli gammala och fega.

Corralejo var ett trevligt litet ställe med en äldre del där det var fullt av restauranger för turister. Men man har ändock behållet den gamla Spanska byggnadsstilen. Länger ner efter kusten är det långa sandstränder med många fina hotell. Ja det är tydligen fint även för Norska kungligheter. Vi fick nämligen reda på att det Norska kronprinsparet Håkon och Mette-Marit varit Carralejo för två veckor sedan. Man besökte även den lilla ön Isla de Lobos. Undrar om de tog sig något bad där eller om de var lika feg som besättning på Lady Glion.

När vi ätit lunch vid den lilla ön så drog vi upp ankaret och styrde över mot Lanzarote. Vi gick till Marina Rubicon. När vi kom fram upptäckte vi ganska snart att det är en mycket trevlig marina. Rent och snygg arkitektur med många fin matställen och fina affärer. Dessutom så har man byggt ett polområde som ingår i marina. Ja det är nog en av de finaste marinorna vi besökt.

Playa Blanca heter bukten där marina ligger. Här var jag (Björn) för 12 år sedan och då var barnbarnet Vendela med. Hon kunde knappt gå då, men hon kunde gör andra saker på stranden när hon var ute och gick med sin farfar

Kaptenskan har numera kommit på ett bra sätt för att slippa laga mat. I går kväll när det blev tal på vilken mat vi skulle få till kvällen, så tog hon fram en påse med frystorkad spagetti och viftade framför näsan på kapten. Hon såg hur kapten rynkade på näsan, och sen stod det inte på för han lomade iväg. Efter en stund kom han tillbaka med en stor kasse med Take away mat, som han hade hämtat på en närbelägen restaurang. Nu har kaptenskan hotat att vifta med spagetti påsen flera kvällar.

SpanskFalukorv

Fredag den 29 april 2011

I dag tänker vi fortsätta utmed Lanzarotes ostkust upp mot nordspetsen av ön. Där skall det finnas en lite ö som är ett naturreservat och som skall var speciell med sandständer och ett rikt marint djurliv. Det skall bli intressant att se vad vi får se där. I alla fall måste man söka tillstånd i förväg från myndigheterna för att få komma dit. Det har vi nu fått, men det tog några dagar att få det.

I går kväll hotades det igen med frystorkad Carbonada, men efter vackra ord och krypande på känna av kapten så ändra sig kaperskan och lagade till en förnämlig middag bestående av ungsbakad Spansk Falukorv, tillagad på Alices vis. Kanon gott tyckte kapten.

Graciosa

Tisdag den 3 maj

Ja det har gott några dagar sedan vi uppdaterat vår hemsida. Som vi skrev sist så gick vi i fredags upp till den lilla vulkanön Graciosa som ligger straks norr om Lanzarote, det är bara ett litet sund i mellan Lanzarote och denna ö. Här på denna ö så har vi inte kommit åt något nät, så därför berättar vi nu i efterhand vad vi gjort och var vi varit. Som sagt vi kom upp till Graciosa på fredag kväll och precis när vi la till i hamnen så kom de första regndopparna, men de varade bra någon minut. Det vi läst om denna ö skall det vara väldigt torrt och det regnar mycket sällan här. Men var har det gjort när vi har varit där? Jo det har regnat till och från lite grann under alla 4 dagarna vi varit på ön. Ortsborna dom jublade över regnet men det gjorde inte vi nordbor. Men mellan skurarna så sken solen och det var stundtals varmt och skönt.

Ön Graciosa vad kan man säga om den? Ja det är en mycket speciell liten ö. Som sagt den är väldigt torr och kal och det växer nästan ingenting alls. Man försöker på vissa gårdar odla kaktussar och utnyttjar frukterna som växer på dem. I den lilla byn som vi låg vid var också speciell med de små vita husen och gatorna som bestod endast av sand. Så den som ville kunde lämna skorna hemma och gå barfota i hela byn. Apropå sand så fins det runt om på ön många fina sandstränder. Den här sanden som finns på ön, den är hitblåst från Saharaöknen som ligger 10 mil österut.

Under måndagen gjorde vi en Jeepsafaritur runt på ön för att se vad som fans att beskåda. Det finns ju nästan inga riktiga vägar på ön, och för att ta sig fram så är det definitivt jeep som gäller. Nere vid hamnen står det ett 5 tal gamla Landrover som erbjuder sig att göra safariturer. Men det blev en hel del förhandlande bland de olika förarna innan vi fick tag i en kvinnlig chaufför som kunde köra oss och som kunde guida oss på Engelska.(De andra gubbarna kunde bara prata Spanska)

I dag på morgonen kastar vi loss och styr söder ut igen. Vi kommer inte längre norrut än nodspetsen på Lanzarote. Vart vi kommer att segla under de kommande veckorna vet vi inte riktig än, men vi tar väl dagen som den kommer

Just nu i skrivande stund passerar vi staden Arrecife som är den största staden på Lanzarote. Vad tror ni kaptenskan får se på långt avstånd? Jo ett stort hus som är målat i blått och med stora gula bokstäver på (IKEA) Men det är precis lika dant med den här båten som med Volvon när vi passerar Valbo. Det är märkligt, men det blir allt något fel på styrningen, det går inte att svänga höger.

En sorglig historia

Onsdag den 4 maj 2011

Hur det kan gå för en del

I går när vi seglade utmed N.V. Lanzarote kusten så fick vi se en segelbåt som låg stranda bland klipporna utmed kusten. I dag fick vi svaret i kring denna båt. Förra tisdagen hade tre Franska ungdomar kommit segland från Marocko och på väg till Graciosa. När man närmar sig kusten klocka 3 på natten så följer man med på sjökortet vad man är någon stans. Helt plötsligt smäller det till i båten och man har seglat på ett grund. I den höga sjögången driver man längre och länger upp mot klipporna. Efter 10 minuter så har båten slagits så mycket sönder att man har stora klippblock inne i båten. Sjöräddningen försöker undsätta dem men kan inte komma dem nära i den grova sjögången. I stället så försöker de så småningom vada i land bland klipporna. Detta har ägaren av båten berättat för mig idag. Han var här nere i marinan och försökte sälja delar av båtens innehåll och prylar. Så att de skulle kunna få ihop lite pengar att resa hem för. Jag frågade hur han hade det med försäkring, och fick till svar att båten var försäkrad men att han redan låg i tvist med försäkringsbolaget. Enlig vad han sa så vägrade försäkringsbolaget att betala ut någon ersättning.  Så slutade det äventyret för tre franska ungdomar som hade planer på att segla jorden runt. Vilken tragedi. Man blir alldeles kall inombords när man hör och ser sådana hemskheter.

Annars är vi nu tillbaka på södra Lanzarote i Marina Rubicon, där vi även var för en vecka sedan. Vilka planer vi har för fortsättningen vet vi inte ens själva. Men även det har sin tjusning. Då blir det lättare med överrakningar. Det enda vi vet att vi skall vara tillbaka i Las Palmas i slutet av månaden, för då tänker vi resa hem till Brenäs och ta med oss den fina och regnfria sommaren.

Det är inte allt som solen skiner

Fredag den 6 maj

Igår morse låg vi i Marina Rubicon på södra Lanzarote. Vi pratade fram och tillbaka vad vi skulle göra under dagen. Vi bestämde till sist att vi skulle lämna marinan och gå ut och hitta någon vik där vi kunde ligga och njuta av sol och bad. Det såg  ut på himlen som det skulle kunna bli en fin dag. Sagt och gjort. Vi gick ut ur marina och gick över till Playa Blanca, som är en känd semester ort för bland annat svenskar. Men vad tror ni händer på himlen? Jo det blir tätare och tätare med moln, och inte får vi se någon sol heller. Det slutar med att både kaptenskan och kapten ligger nere i båten och kurar och läser. Det var ju inte så här vi tänkt oss dagen. Vad gör vi? Det är ju synd om oss.  Jo vi äter en lunchmacka och sen drar vi upp ankaret och styr över mot Corralejo på norra Fuertevntura. Det ser ut och vara bättre väder där. Mycket riktigt när vi kommer fram så skiner solen och det är varmt och skönt. Vi njuter av det fina vädret och tar en promenad längs sandstranden med fötterna vadande i det ljumma vattnet.

På kvällen äter vi en fin middag hemma på båten, tillagad av kaptenskan. Kaptenskan måste fått ett tycke för kapten, för hon har varit snäll emot honom och ännu inte matat kapten med frystorkad karbonada. Påsen ligger kvar i sitt förvaringsnät som ett hot. Undrar vad hon har i kikaren, eller när hon kommer viftandes med påsen och säger, ”sugen på middag”?????

Idag fortsätter vi utmed Fuerteventuras kust. Vinden nästa 0 och Hjalmar får jobba på det blanka havet med gamla dyningar. Men på eftermiddagen får vi fin vind och vi seglar ner och lägger oss i en vik utanför den långa sandstranden i Gran Tarajal. Här avnjuter vi kvällen sittande i sittbrunnen och tittar på livet som pågår inne i staden, medans vi äter pankakor men äppelmos och grädden.

Att hitta WC-stolen

Ja vad har hänt sedan vi skrev senast, förutom att vi varit utan nätförbindelse. Vi låg kvar i Gran Tarajal i två dagar. Sista dagen och natten kom det in Atlantvågor i bukten där vi låg, och Lady Glion gungade på enligt kategori 3 Vi har nämligen gjort en intern skala på hur mycket båten gungar

Kategori 1: Lady Glion gungar ingenting och havet ät lugnt, och man kan gå på toaletten och stå och pinka. (Om man nu inte är för gammal så att det rinner klent. Då kan det vara skönt att sitta ner)

Kategori 2: Nu rullar Lady Glion en del, så nu är det bäst att man sitter ner på toalettstolen, för annars så blir kaptenskan sur när hon skall ta reda på efter en.

Kategori 3: Nu måste man hålla i sig när man sitter på WC stolen, för annars så kan man åka av WC stolen och då blir heller inte kaptenskan glad.

Kategori 4: Nu gungar det på en hel del, och nu gäller det att ha tajming när man skall sätta sig ner på WC-stolen. Nu måste man sätta ner ändan precis vid rätt tillfälle när stolen är där man tror att den är. För annars så hamnar man bredvid stolen och då blir inte kaptenskan glad för då kan man säga att man verkligen man pinkar vid sidan om WC-stolen.

Morro Jable-Puerto Rico

Tisdag den 10 maj 2011

När vi vaknade på söndags morgon så skickar kaptenskan in Björnen för att handla i Gran Tarajal för vi behöver lite mat och öl. Björnen han tror på kaptenskan och tar jullen in till land för att handla. Men inte då. Det är ju söndag och då är allting stängt här på detta ställe. Björnen återvänder till Lady Glion och är inte glad på kaptenskan som lurat iväg honom. Efter denna fadäs så dra vi upp ankaret och lämnar Gran Tarjal för segling vidare söderut efter Fuerteventuras kust. Förutom denna plump att affärerna är stängda på söndagarna så är Gran Tarjal en trevlig liten stad utan turister med ändock välutvecklad med fina affärer, restauranger och en lång fin sandstrand som nästan är tom på badande personer. Förutom detta så finns det en stor friluftsarena och en relativt stor idrottsarena. Ja här trivdes vi bra.

Söndagens mål blev Morro Jable. Ett litet hamn samhälle som ligger granne med de stora turistkompleksen La Cebanda. Här blir vi liggande bara över natten, innan vi tidigt på måndag morgon ger oss av på den långa överfarten till södra Gran Canaria. En överfart som vi hade räknat ut skulle ta upp emot 12-14 timmar, men som nu tack vare fina vindar tog endast 10 timmar. Ja det var verkligen en fin segling med en snittfart på 7 knop och med en toppnotering på 10 knop. I Puerto Rico blev hamnen för kvällen och det kändes i kropp och själ att det hade varit en ansträngande dag. Efter tvättnig av Lady Glion för att få bort allt salt och en matbit så kändes skönt att krypa ner i sängen.

Åter Mogan

Under tisdagen gjorde vi en del småpyssel innan vi klarerade ut från marinan i Puerto Rico och fortsatte sedan den korta biten till Mogan. Här ankrade vi i den svaga bukten utanför marinan och staden. Här låg vi under eftermiddagen och badade och hade det skönt.

I går onsdag så gick vi in till marinan och vi fick nu ligga på samma bryggplats som när vi låg här förra gången. Det är väl 4:e eller 5:e gången vi är här. Kapten börjar bli välkänd här på marinkontoret, och det är allt trevligt att prata med flickorna där, tycker kapten.  När vi väl hade lagt till klädde kaptenskan upp sig och gick på shoppingtur. Ja kaptenskan tycker det är riktigt skönt att få gå själv och shoppa och slippa ha den där rastlösa kaptenen med sig. När hon kom tillbaka efter att varit borta i flera timmar sken hon som en sol och börjad plocka fram och visade, en måttligt intresserad kapten vad hon hade köpt. Som tacken för denna lössläppta frihet och glädje fick hon omgående plocka fram en försenad lunch till en hungrande kapten.(Hur skulle kapten klara sig utan Alice?) När maten var avklarad fick hon ta sopsäcken och bära bort den till sopstation som ligger 500 meter bort. Ja den ligger i varje fall så långt bort att när hon återvände till båten så hade kapten hunnit slumra in i sin traditionella middags lur. Kvällen avnjöts i sittbrunnen med en utsökt middag bestående av marinerad grillad kotlett. ”Gu va gött hä smaka”.

Idag torsdag så ligger vi fortfarande kvar här i Mogan. Vi trivs väldigt bra här i den lila fiskebyn med alla dessa vackra byggnader och blommande gator. Under dagen har det varit lite båtvård och sen lite mathandling på Sparbutiken.

Alice på marknad

Lördag den 14 maj 2011

I dag är det meningen att vi skall börja återfärden mot Las Palmas. Men innan vi kommer dit så gör vi nog något stopp i någon vik över natten. När vi väl kommer till Las Palmas blir det att börja avrustning och göra klar Lady Glion så att hon kan ligga i tryckt förvar över sommaren. Vi har nämligen planerat att nästa lördag flyga hem till Sverige, och fira den sköna vackra sommaren hemma i Insjön. Och vist kommer sommaren att bli fin. För vi kommer att packa en stor resväska full med sol och vackert väder och ta med oss hem. Vi kommer i alla fall att ta med oss så mycket värme att det kommer att räcka i varje fall lokalt över Brenäs hela sommaren.

När hösten kommer så återvänder vi hit och fortsätter med våra sköna seglingar. Vart vi kommer att segla då det vet vi inte. Men vi funderar starkt på att besöka länderna Tunisien, Libyen, och sedan Somalia och Eretrea.!!!!! Det är nog lite mera spännande att segla utanför dessa länder. Ni som fortsätter och läser och följer oss på vår hemsida får väl se i höst hur det blir med det.

Vad hände och vad gjorde vi i går. Jo kaptenskan hade en lyckodag. Det var nämligen den traditionella fredags marknaden, här i Mogan. Kaptenskan lämnade kapten vid båten kl. 10 och kom inte åter för än marknadsstånden stängde kl. 14. Jo hon var hem en kort sväng mitt på dagen och fick i sig en liten lunchmacka innan hon fortsatte ut i människovimlet igen.

Las Palmas

Måndag den 16 maj 2011

Ja då har vi inte kommit till värdens ände men väl till Las Palmas. Detta är denna seglats slutmål för denna gång. På lördag tar vi flyget hem till Sverige och Insjön. Där i Insjön tänker vi njuta av sommaren, och när hösten kommer återvänder vi ner hit till vårt andra hem S/Y Lady Glion. En Lady som vi trivs allt mer och mer med och som är väldigt snäll emot oss och krånglar mycket sällan. Men hon kräver att vi sköter om henne, och att vi sköter det förebyggande underhållet. Vi skall dock tänka på att hon skall fungera som ett andra hem för oss och samtidig måste hon klara de stora påfrestningar som uppstår i denna miljö med salt vatten och hårda stormar. Som sagt vi är jättenöjda med vår Lady Glion.

Under de återstående dagarna av denna vecka innan vi reser hem, så är det vård av båt som gäller. Det är bland annat tvätt av båt, utvändigt och invändigt, tvätt av kläder och persedlar, tvätt av segel, 250 timmars servis på motor, mm. Ja avmönstring listan är lång.

På lördag kväll när vi låg i viken utanför marinan i Pasito Blanco, som ligger någon kilometer väster om Maspaloms, fick vi ett SMS från Pia och Stefan på båten Shaddoc. SMS:et innehöll en fråga om vi ville komma över på en kvällsdrink. Vi blev väldigt förvånade innan vi fick klart för oss att de låg med båten på land inne på marinan Pasito Blanco. Så det blev att sjösätta gummibåten (Lufsen) och åka över till dem. Vi hade mycket trevligt under kvällen på deras fina båt

Efter 6 timmars sömn klockan 6 på morgonen, blev vi väckta av grannbåten, som låg ankrad bredvid oss i viken. Vindar och strömmar i vattnet hade ändrats under natten och vi låg väldigt nära dem, så att det fanns risk att vi skulle kunna kollidera med deras båt. Så det var bara att väcka kaptenskan i hennes skönhets sömn, och be henne komma upp och hjälpa till och ta upp ankaret så att vi kunde flytta oss en bit. När vi ändå var vakna tyckte kapten att det var lika bra att vi fortsatte mot dagens mål Las Palmas. Så blev det och vi fick se en vacker morgon med soluppgång ur havet när vi passerade Maspalomas.

Resumé

Fredag den 20 maj 2011

Ja nu har vi städat och putsat Lady Glion både utvändigt och invändigt under de senaste dagarna. Vad som är viktigt här ner i detta salta klimat att man håller efter och putsar allt det rostfira, så som mantåg, mm. Gör man inte det så går det väldigt fort innan det börjar komma små angrepp av rost. Så som Lady Glion nu är utrustad så finns det en hel del som måste putsas för att hålla rosten borta. Det brukar ta 2-3 timmar för kapten att gå över allt. Det är klart att vi dessa tillfällen sneglar kapten på de större lyxkryssarna där det springer fast anställd personal, i vita skjortor och blåa byxor, och putsar hela dagarna.

Igår kväll så satt vi och var riktigt nöjda med allt arbete vi lagt ner på Lady Glion, och nu sken hon och blänkte, som aldrig förr. Men vad tror ni vi vaknar till i morse? Jo det regnar, och här nere så regnar det inget rent regn, utan det kommer alltid ner en massa skit med regnet. Så nu är hon brun och skitig igen. Kul va !!!!!

En liten Resumé av våren seglats.

Vi har ju mest varit kring öarna Gran Canaria, Fuerteventura, och Lanzarote denna gång. De senare två öarna är ju väldigt kala med nästan ingen växligt alls, men är tjusiga på sitt vis. Sedan besökte vi den lilla ön Graciosa som ligger straks norr om Lanzarote. Den var en mycket speciell liten ö och där vi gjorde en intressant jeepfärd.

Gran Canaria. Här var vi mest på den södra delen, och här är ju klimatet mycket säkert. Dessutom finns där en del fina badställen.

Apropå klimat så är ju vindarna mycket speciella här nere. Det blåser 80 % av tiden från ett och samma håll. Nämligen från N-NV. Det innebär att skall man förflytta sig mot NV, så gäller det att hitta de tillfällen när det inte blåser från det hållet. Sedan finns det också såkallade acceleration zoner. Det är vindar och lufttryck som trängs ihop mellan öarna. Dessa kan vara mycket kraftiga och vindarna kan öka från 10 meter/sek. till 15 – 20 met./sek på bara några minuter. Men tack vare dagens internet och goda väderprognoser som kapten har varit mycket noga med att följa har vi kunnat följa väderutvecklingen bra.

En annan sak som varit trevlig under denna vistelse är Alice rörlighet. När vi flög ner för snart två månader sedan så var hon tvungen att använda kryckor när hon skulle gå längre sträckor. Detta förorsakat av den höftledsoperation som hon gjorde i februari. Nu känner hon igen ting av denna operation utan är fullt rörlig i denna höft. Nu är det bra den andra höften som krånglar ibland. Kan det vara all den gymnastikt som hon har fått när hon sprungit upp och ner i båten, som gjort att hon känner sig så rörlig.

Nu reser vi hem som sagt var i morgon och vi återkommer med skrivandet när sommaren är slut och vi reser ner hit igen.

Tack för denna gång.

Elisabeth 19.05.2011 14:49

Segla var som helst men inte utanför Somalia!! Har Ni inte hört om den danska båten som kapare tagit!?

Maria 13.05.2011 07:31

Årets första riktiga åskväder drog förbi i går kväll. Blixt och dunder, regn i floder, ja det rensade luften. Trevlig helg !

Iris 10.05.2011 17:19

Varmt och skönt! Vi har tillbringat dagen med att studera James,som jobbar på.Virrpannan nere på Brenäs jobbar också, så att det bli fint när ni kommer hem.

Maria 10.05.2011 15:27

I dag är värmeböljan här! +22,4 grader utomhus och +26,8 i mitt rum... Härligt i alla fall! Felicia badade i helgen...

tore 03.05.2011 08:17

va glad att ni är där ni är 1,5 + snöväder här hemma men vi hoppas att det blir bättre tills ni kommer hem, men det kan inte bli sämre vi hörs,tore o majlis

christina 03.05.2011 07:08

Hej Här i Västerås snöar det för fullt, man får nästan lite julkänslor =( Hoppas ni ha bättre väder Ha bet bäst
Kram

Stefan och Pia / Shaddock 02.05.2011 19:16

Hej !
Nu är vi tillbaka i Las Palmas efter att ha firat en försommarlik Påsk i Stockholm. Segla lugnt, vi ses kanske i någon vik under sommaren.

Maria & Felicia 26.04.2011 13:47

Vi har varit i Hagfors på crossläger under påskhelgen och njutit av sol och värme! I dag är det tyvärr betydligt kallare.. +12, men vi njuter av våren !

Iris 24.04.2011 16:39

Glad Påsk! Här det sommarvarmt och skönt + 20 i skuggan! Björkarna har slagit ut och storspoven drillar!

Mats 23.04.2011 22:46

Hej i morro jable hade jag o Marit våran första utlands semester. Vi firade nyår där bl.a. / Mats o Marit

Jan Rittmo/Lisbeth Olsson 22.04.2011 15:12

Glad påsk önskar vi på S/Y Daphne. Vi har varit på Gran Canaria sedan vi lämnade San Miguel i dec. Igår kom vi tillbaka till San Miguel, men ingen Lady Glion

christina 21.04.2011 09:13

Glad Påsk
Hoppas allt är bra med er, själv är det hur bra som helst, inget att klaga på. Vi åker till Järpen i helgen.
Många kramar Stina

Kristina Strandlund 20.04.2011 17:03

Jag Önskar Er en Glad Påsk i eran värme. Hälsn. Kristina

Maria 18.04.2011 11:17

Upp och kolla in Fuerteventura nu - så jag kan bestämma om och när jag kommer dit på semester....och ni får ha pojkarna...

S/Y AURORA 17.04.2011 00:25

Heisann, Vi har følgt dere på hjemmesiden over lang tid og tykker dere har en kjempefin seilas. Våres hjemmeside har adresse aurorasail.com

christina 07.04.2011 12:47

Hej,
Vi fick huset, vi ska skriva papper imorgon Inflyttning i slutet av maj eller slutet av juni. Det känns så bra.
Kram Stina och Kent

Vendela 07.04.2011 12:12

Neej, nu tycker jag att det börjar bli lite väl orättvist här, 25 grader varmt?
Kan inte ni säga åt far min att vi också behöver värme?
Ha det bra i värmen!

Kristina Strandlund 05.04.2011 17:02

Hej på er va häftigt att kunna gå in och titta var ni är jättekul. Ha en fin segling när ni väl kommer från hamnen. Kram Kristina

christina 04.04.2011 18:14

Hej.
Vi håller på att buda på ett hus så håll tummarna för oss =)
Hoppas ni har det gott
Kram Stina och Kent

Per Schwerin 30.03.2011 16:33

Lycka till mer er resa. Missa inte La Gomera.

| Svar

Senaste kommentarer

26.05 | 13:46

HELLO TILL DIN ATTENTION

Du som vill låna pengar, vet inte hur jag ska uttrycka min glädje för att jag själv är redo, jag kom över en fransk affärsman. Han gav ett lån på 550.000. Så jag bestämde mig för att dela tillfället med dig som inte gynnar banker